1 / 6
SEO z praxe: Účel světí prostředky. Někdy
Jakub Raš / 19. 2. 2019
SUPERMONEY, rychlé online půjčky. Spolupracovali jsme celých 5 let. A to hlavně proto, že jsme za relativně malý peníz dokázali z vyhledávačů přivádět opravdu hodně návštěvníků-zákazníků. A voodoo za tím nebylo.

Půjčkový kontext
Svět online půjček. Před legislativní úpravou* šlo o vysoce konkurenční prostředí. Malé půjčky do 5000 Kč nabízely na českém internetu tisícovky různých subjektů. Převedeno do světa propagace: šlo o výkonnostní marketing. Nebyly návštěvy, nebyly půjčky, nebyl zisk... a my neměli klienta. A tomu jsme se úspěšně bránili.
* Od 1. 6. 2018 musí mít všichni poskytovatelé nebankovních úvěrů licenci od České národní banky. Kdo chce dnes poskytovat úročené půjčky musí splnit celou řadu podmínek, jako je například základní kapitál alespoň 20 000 000 Kč, prokazatelný původ těchto peněz nebo proškolený personál. Z odhadovaných 60 000 subjektů před novelou zákona tak máme dnes rázem jen 85 společností, které tyto přísné podmínky splnily.
Klíčovka byla a je základ
V lednu 2013 jsme vytvořili web, jehož grafické zpracování i struktura vycházely z analýzy konkurence. Priorita byla přehlednost, která mnoha obdobným portálům chyběla.
Vlastnímu návrhu a tvorbě webu ale přecházela důkladná analýza klíčových slov.
Nejprve jsme shromáždili obrovské množství uživatelských dotazů z různých zdrojů, jako byl tehdy plánovač klíčových slov v AdWords, obdobný nástroj v Skliku, data z Google Trends, vyhledávací dotazy ze zkušebního provozu PPC reklam, konkurenční weby, našeptávače nebo vlastní hlava. A pak jsme čistili, slučovali dotazy, poměřovali fráze pátravým pohledem, až jsme vyčlenili základní kategorie a ty případně ještě dále na podkategorie.
Místo načančaného dokumentu plného vaty jsme před klienta předstoupili s hutným shrnutím, daty v Excelu a podrobným plánem realizace.
Výběrová ukázka kategorizace vyhledávacích dotazů
Kategorie | Příklady vyhledávacích dotazů |
Médium | půjčky online půjčky přes internet e-půjčka |
Finanční typ | nebankovní půjčky finská půjčka |
Rychlost vyřízení | rychlá půjčka expres půjčka půjčka do 24 hodin |
Časový rozsah | krátkodobé půjčky půjčky na měsíc půjčka na 14 dní půjčky před výplatou |
SEO texty. Bez nich by to tady nešlo
Pro homepage webu Supermoney jsme vybrali ty nejhledanější a zároveň potenciálně nejvíce konverzní fráze. Fráze, které odpovídaly nabídce klienta. Nechtěli jsme obětovat konverze – registraci a žádost o půjčku – a snažili jsme se proto přivádět jen potenciální žadatele o malou půjčku do 5000 Kč. Nikoli třeba zájemce o větší nebankovní úvěr nebo SMS půjčku.
Stránka ale neměla cílit na jedno dvě nebo tři klíčová slova, ale na celý trs frází zohledňující některé aspekty půjčky – rychlá, expres, malá, mini půjčka, na účet a podobně.
Dalším krokem byla textace. Důležité fráze se objevily napříč celou úvodní stránkou – titulek, nadpisy, odrážky, call to action buttony, titulky odkazů i obrázků… Občas jsme klíčová slova využili i tam, kde by nutně být nemusely. Ale šlo to a nijak tam nerušily. Nebylo „překlíčováno“.
SEO také hodně pomohla jednoduchost webu. Například na místo oblíbených kalkulaček a grafických posuvníků byly na úvodní stránce jen přehledné tabulky s jednotlivými částkami (kolik lze půjčit) a poplatky za půjčky (za kolik lze danou částku půjčit na 14 a 30 dní). Díky tomu tu bylo spoustu indexovatelného obsahu – čísel. To nám ve spojení s dalšími frázemi vytvořilo vstupní stránku pro dotazy jako „rychlá půjčka 1000 Kč“ nebo „mini půjčka do 3000 Kč“.
Ve spodní části stránky, kam se naprostá většina uživatelů ani nedostala (potvrzeno teplotními mapami), bylo místo pro klasický SEO text. Ten rekapituloval, co je Supermoney za společnost, jaké nepříjemné situace pomáhá řešit, jaké půjčky nabízí, v jaké hodnotě, na jak dlouho a tak dále. Žádný super copy text hřející tvůrce i čtenáře u srdíčka. Ale objevila se v něm celá řada klíčových slov i slov šířeji oborových.
Text je stále ještě základ SEO, ne náhodou se vyhledávače pyšní přívlastkem fulltextové. V Perspectivu taky horujeme za vymazlené texty, které směřují uživatele webu žádoucím směrem. Plní své cíle a jsou navíc vtipné nebo nějak jinak příjemné. Často ale taková top kvalita není potřeba anebo si ji nelze u začínajícího projektu dovolit. Existuje mnoho typů stránek, kde více textu není potřeba. Typicky například kategorie e-shopu. Z uživatelského pohledu je delší text většinou zbytečný, stačí nadpis a názvy produktů. Ano poutavě a zajímavě napsaný text přidá shopu u návštěvníka body (když si ho přečte) a buduje příjemný uživatelský pocit. Ale jde tu především o přivádění návštěvníků. A ještě víc o konverze-nákupy. Text tu tedy zatím bývá hlavně pro vyhledávače.
A mělo to výsledky
Během šesti měsíců jsme se ve výrazně konkurenčním oboru dostali na přední místa ve vyhledávání na důležité fráze jako např. „finská půjčka“, „půjčka do výplaty“, „půjčka 1000 Kč“. Zároveň jsme hned od začátku optimalizace začali pokrývat velké množství longtailových výrazů. Díky dobrému rozložení frází na jednotlivé stránky nám návštěvy přiváděla nejen homepage, ale také ostatní stránky.
Vývoj návštěvnosti během prvních 6 měsíců po spuštění webu
Za půl roku přivedlo na úvodní stránku 986 nebrandových frází celých 5355 návštěv. Kdyby stránka neobsahovala SEO text a neobjevilo se na ní tolik klíčových slov, návštěvnost by nebyla zdaleka taková.
Doba strávená návštěvníky na webu svědčila o tom, že se jedná o přesně cílenou návštěvnost s velkým obchodním potenciálem, což potvrdil také velký počet konverzí z tohoto zdroje – registrací na portálu.
Konverze-registrace: | 840 |
Míra konverze: | 4,62 % |
Návštěvy: | 18 169 |
Uživatelé: | 9 127 |
Míra okamžitého opuštění: | 25 % |
Počet stránek na 1 návštěvu: | 5,28 |
Průměrná doba trvání návštěvy: | 05:33 min |
Konverze z přirozeného vyhledávání za období 1. 8. 2013 – 31. 1. 2014
Díky tomu, že jsme SEO od začátku dělali poctivě a „ručně“ a nedevalvovali odkazový profil webu velkým počtem nekvalitních odkazů a i ony zmíněné SEO texty držely v rozumných mezích, web nijak nezasáhly aktualizaci algoritmu Google, ani Seznamu a léta se držel na mnohé fráze v top 5 či v top 10 na Google i Seznamu.