Přesměrování URL a redesign webu

Jakub Raš / 1. 2. 2019

„Stránka nenalezena“ :-( Tak končí nezvládnuté přesměrování celého webu nebo jednotlivých URL. Stejně jako reálném světě, i na internetu platí: nejhorší jsou zklamaná očekávání. Jak se jim vyhnout a nepohřbít svůj online marketing →

Přesměrování URL a redesign webu

Proč je to tak důležité?

Jednoduše proto, aby vás uživatelé při změně URL na internetu našli. Ještě lépe, aby našli hned to, co očekávají bez nějakého zbytečného a rozčilujícího mezikroku a hledání.

Bez přesměrování generuje každý klik na odkaz, který směřuje na starou adresu, chybovou stránku 404, tedy ono frustrující „Stránka nenalezena“.

URL jsou indexovány vyhledávači jako Google nebo Seznam, a to nejen adresy stránek, ale také adresy obrázků a dalších dokumentů na webu (pdf, ppt, word soubory aj.). URL stránky mohou mít lidé v oblíbených záložkách, odkazy na ni jsou v e-mailech, odkazují na vás jiné weby, adresa může být uvedena například i na tištěných materiálech, zkrátka existuje opravdu hodně míst, kde je stará adresa uvedena.

Obdobný obsah na nové URL bez přesměrování znamená pro roboty vyhledávačů úplně novou stránku, která začíná od nuly.

Adresy původních stránek jsou indexovány vyhledávači. V jejich „očích“ mají tyto stránky určitou kvalitu a historii. Stránky se na určité dotazy umísťují na předních pozicích ve vyhledávačích, a tedy pravděpodobně přivádějí návštěvníky-potenciální klienty. Chcete o ně přijít?

Bez správného přesměrování ztrácíte sílu zpětných odkazů.

Na staré URL míří zpětné odkazy, které dodávají stránce váhu a opět hrají roli při určování jejich relevantnosti (kvality) vůči určitým vyhledávacím dotazům. Chcete o tato odkazová „doporučení“ taky přijít?

„Bez přesměrování“ v číslech

Přirozené nebo jinak organické vyhledávání na Seznam.cz, Google.cz, případně dalších vyhledávačích

Výkon před redesignem

Tržby většího e-shopu před redesignem za srpen – prosinec / 2017

Výkon po redesignu

Odhadované tržby většího po redesignu bez přesměrování za leden – červen / 2018

Počet vstupních stránek

Výkon před redesignem

Tržby většího e-shopu před redesignem za srpen – prosinec / 2015

13 244

Počet stránek, přes které se lidé dostali na současný web*

Výkon po redesignu

Odhadované tržby většího e-shopu po redesignu bez přesměrování za leden – červen / 2016

1 987

Počet stránek, přes které se lidé dostali na současný web *

Počet návštěv webu z těchto stránek

Výkon před redesignem

Tržby většího e-shopu před redesignem za srpen – prosinec / 2015

123 405

Výkon po redesignu

Odhadované tržby většího e-shopu po redesignu bez přesměrování za leden – červen / 2016

18 511

Počet transakcí z těchto návštěv

Výkon před redesignem

Tržby většího e-shopu před redesignem za srpen – prosinec / 2015

2 208

Výkon po redesignu

Odhadované tržby většího e-shopu po redesignu bez přesměrování za leden – červen / 2016

332

Tržby z těchto transakcí

Výkon před redesignem

Tržby většího e-shopu před redesignem za srpen – prosinec / 2015

874 007 Kč

Výkon po redesignu

Odhadované tržby většího e-shopu po redesignu bez přesměrování za leden – červen / 2016

131 101 Kč

* Organickou návštěvnost úvodní stránky webu jsme z dat záměrně vyloučili, protože URL homepage zůstává většinou táž, a není ji potřeba přesměrovávat.

Pokud by redesign proběhl bez přesměrování, došlo by k dramatickému propadu návštěv z organického vyhledávání, a tedy i k výraznému propadu tržeb z přirozené návštěvnosti. Odhadujeme, že pokles těchto tržeb by se pohyboval v rozmezí mínus 60 až 75 %.

Propad v návštěvnosti z organického vyhledávání nemá ale vliv jen na okamžité tržby. Z části nových zákazníků se stávají opakovaní zákazníci – pravý poklad každého obchodníka. Nad tím, o kolik stálých zákazníků by se tak e-shop připravil, snad radši ani nepřemýšlet.

(Odhlédneme-li od přesměrování, stejně jako pro investiční portfolio i pro weby platí, že riziko neúspěchu je třeba rozložit a nevsázet vše na jednu kartu. Proto je vhodné udržovat jednotlivé zdroje návštěvnosti v nějakém rozumném poměru a nespoléhat jen na organik nebo cpc.)

Co všechno přesměrovat

Vše, co má smysl přesměrovávat. Uživatelé to hledají a potřebují, vedou na to zpětné odkazy. Takže zpravidla:

  • Všechny stránky a soubory, které budou mít na novém webu svůj ekvivalent. Ať už budou z obsahového hlediska identické nebo velmi podobné např. http://www.perspectivo.cz/my/ > https://www.perspectivo.cz/o-nas/.
  • Všechny stránky, které na novém webu sice nebudou, ale můžete odkázat na tematicky blízké, ideálně nadřazené (obecnější) stránky. Typicky se toto řeší například u kategorií e-shopu. Na novém webu nebudou některé kategorie ze starého webu. Pokud je to možné, nasměrujte URL na nejbližší nadřazenou kategorii. Například na e-shopu s knihami jste měli kategorii „romány ze současnosti“, na novém máte jen „romány“, takže směřujete na tuto kategorii.

Pravidlo 1:1

Vždy se snažte přesměrovávat v poměru 1:1, tedy konkrétní stránka/soubor na starém webu směruje na tematicky obdobnou stránku/soubor na novém webu. Přesměrovávat všechny stránky starého webu na úvodní stránku nového webu není vhodné. Rozčiluje to uživatele, a navíc Google pak nepřenáší hodnocení původních stránek.

Z hlediska typu souborů dat jde o:

  • HTML stránky – klasická webová stránka
  • URL důležitých obrázků – obrázky produktů v e-shopu (často mívají několik velikostních variant), portrétní fotografie vašich zaměstnanců apod.
  • URL důležitých dokumentů – tradičně různé PDF dokumenty jako ceníky, produktové listy, ale třeba také e-booky

Opravdu nepodceňujte přesměrování všech souborů. URL mají nejen HTML stránky, ale také různé soubory jako obrázky a dokumenty. V některých vizuálních oborech jako reality nebo e-commerce podíl vyhledávání pomocí obrázků rok od roku roste.

A co nechat být

Všechno, co se na novém webu neobjeví. Anebo sice objeví, ale není to důležité z nějaké jiného důvodu (zpětné odkazy, dobré umístění stránky ve výsledcích vyhledávání).

Často se jedná o různý balast, který vzniká vlivem špatné kategorizace obsahu, nedokonalého technického řešení webu nebo ignorování metod pro zákaz procházení/indexace URL a kanonizaci URL.

  • Tiskové styly, které mají jinou URL než původní dokument
  • Stránky-výsledky vyhledávání na webu
  • Session ID určující návštěvu konkrétního uživatele. To jsou stránky typu www.example.com?PHPSESSID=72825ba3a53507f1abd51e0e877b5b1a. Mimochodem ID by se nemělo z hlediska bezpečnosti přes URL vůbec předávat, ale řešit pomocí cookie
  • Parametry a filtry bez SEO efektu jako třeba www.example.cz/papirove-ubrousky?25-kusu
  • Apod.

V této skupině URL si ale dejte opravdu pozor, ať s vaničkou nevylijete taky dítě.

Některé z těchto typů stránek mohou fungovat jako vstupní stránky. Ať už z organického vyhledávání nebo PPC reklamy. Vždy si proto v Google Analytics ověřte jejich výkon.

Několikanásobné přesměrování

Pozor na několikanásobné přesměrování a vytváření tzv. řetězců přesměrování. Ty mohou mít negativní vliv na rychlost načítání webu, a navíc s každým dalším článkem řetězce se zvyšuje pravděpodobnost chyby.

Řetězce přesměrování nastávají často při opakovaném redesignu webu nebo třeba při přechodu z protokolu http na https. Příklad: nejstarší verze webu A byla po dvou letech přesměrována na novou verzi B. Po dalších dvou letech nastal přesun na https verzi C a teď se chystá nový redesign, tedy verze D. Jak URL verze A, tak URL verze B a C získaly za dobu své existence zpětné odkazy. I když si vyhledávače s několikanásobným přesměrováním umí většinou poradit, stejně je mnohem lepší provést revizi a kde to jde řetězce zjednodušit.

Několikanásobný řetězec : A —> B —> C —> D

Optimální redukce řetězce: A —> D; B —> D; C —> D

Jak přesměrovat aneb hlavní typy přesměrování

Serverovou hlavičkou 301/302

Nejběžnějším a v naprosté většině případů nejlepším typem přesměrování je přesměrování pomocí stavového kódu 301 na straně serveru. Tento typ přesměrování dává jako jediný smysl při migraci celého webu.

Stavový kód 301 vyhledávačům říká, že daná stránka byla trvale přemístěna na jinou adresu (moved permanently).

V určitých případech dává smysl také stavový kód 302 (moved temporarily), který říká, že stránka byla přesměrována pouze dočasně.

Meta tagem „refresh“

Přesměrování meta tagem refresh v hlavičce HTML dokumentu (stránky) můžete použít, pokud nechcete nebo nemůžete využít soubor .htaccess jako v prvním případě. U tohoto způsobu lze nastavit časování přesměrování, např. na 5 sekund. Po 5 sekundách bude uživatel přesměrován na jinou stránku. Tato metoda se často používá při online platbě nebo stahování souborů – po úspěšné akci se uživateli zobrazí děkovací stránka a za chvilku je automaticky přesměrován na výchozí stránku. Vždy je dobré uvádět i textový odkaz, protože v prohlížeči je možné meta refresh zablokovat.

Javascriptem

Jedná se o přesměrování pomoci javascriptového kódu, který je umístěn v hlavičce HTML stránky. Aby tento typ přesměrování fungoval, musí mít uživatel ve svém prohlížeči povolen javascript. I v tomto případě lze nastavit časové přesměrování stránky a dát tak uživateli vědět, že za určitý počet sekund bude přesměrován. Roboti vyhledávačů mohou také tento typ přesměrování ignorovat.

Přesměrování krok za krokem

Fáze

Popis

Zodpovědné osoby

Fáze

1. Shromáždění URL starého webu

Popis

Sběr veškerých URL webu včetně chybových stránek a URL obrázků a dokumentů. Kombinace manuální práce a analytických nástrojů. Je vhodné kombinovat více zdrojů dat k zachycení co nejvíce adres.

Zodpovědné osoby

SEO specialista

Fáze

2. Shromáždění URL nového webu

Popis

Sběr nových URL z vývojové verze webu.

Zodpovědné osoby

SEO specialista

Fáze

3. Ruční párování URL

Popis

Párování URL v poměru 1:1 na základě tematické shody stránek (pokud lze). Z hlediska typu stránek se často jedná o obsahové stránky typu „O nás“, "Kontakty", „Služby“ apod.

Zodpovědné osoby

SEO specialista

Fáze

4. Automatické párování

Popis

Využije se tam, kde lze párování URL automatizovat. Např. produkty e-shopu, stránky rubrik a štítků na obsahovém webu apod. Vždy je nutné najít nějaký prvek, na jehož základě se budou URL párovat – např. ID produktu. Pokud takový prvek není, lze jej doplnit do původních URL ještě před vypnutím starého webu.

Zodpovědné osoby

SEO specialista
Programátor

Fáze

5. Tvorba skriptu

Popis

Napsání skriptu pro přesměrování, tj. pokynů, co, jak a kam se má přesměrovávat. Čím je web rozsáhlejší, více výjimek, tím je sepsání skriptu složitější.

Programátor

6. Predimplementační test

Simulace funkčnosti přesměrování na betaverzi webu.

Zodpovědné osoby

Programátor

7. Ostré přesměrování a průběžná kontrola jeho funkčnosti

Manuální kontrola po spušení nového webu i v průběhu následujících dní. Sledování výskytu chybových stránek na webu pomocí nástrojů jako Search Console a jiných.

Zodpovědné osoby

SEO specialista / Programátor