1 / 6
Jak na e-shop I
Kapitoly (z) Levných knih
Objednávky, konverze… Zisk. Cíl každého e-shopu. Pro jeho dosažení musíte na webu i v marketingu odladit nejednu oblast. Které to byly u internetového obchodu Levné knihy?
Kategorizace produktů pro lepší orientaci
Na e-shop jdu proto, abych něco koupil. To něco ale musím lehce najít. Proto je tak důležitá kategorizace sortimentu a její promítnutí do celkové struktury a navigace obchodu. Dělat ji nahodile, bez rozmyslu a dat je střelba naslepo. Rozdělení sortimentu Levných knih vychází hlavně ze tří datových zdrojů.
-
Analýza klíčových slov odpovídá na to, jak lidé nabízený sortiment na internetu hledají, které vlastnosti a parametry produktu jsou pro ně více důležité a které méně ( nakladatelství , rok vydání, ISBN… ).
-
Analýza chování jednotlivých zákaznických skupin Levných knih – jakým způsobem nakupují v prodejně, jak nakupovali na starém e-shopu.
-
Charakteristika sortimentu z hlediska objemu. Množství zboží v určité kategorii je často omezeno na několik desítek kusů. Proto bylo nutné zohlednit dlouhodobé trendy v akviziční politice společnosti i sezónnost určitých produktů, např. kalendářů. Prakticky to znamenalo různě balancovat mezi dostatečně detailní strukturací sortimentu (několik úrovní podkategorií) a predikovanou naplněností kategorií. Celoročně téměř prázdné kategorie by neměly na e-shopu smysl.



Texty, texty, texty. Pro uživatele i lepší SEO
Je to fuška otextovat celý e-shop. Původně jsme měli zajistit copywriting základních obsahových stránek jako Homepage, Vše o nákupu nebo Objednávka, veškeré mikro texty v podobě popisků tlačítek nebo prvků objednávkového formuláře a také textace konfirmačních e-mailů.
Bylo by ale škoda nevyužít potenciál kategorizace pro zlepšení organické návštěvnosti. Proto jsme se s klientem dohodli na výrazném navýšení copy spolupráce a otextovali téměř všechny kategorie s důrazem na optimalizaci textů pro fultextové vyhledávače. Popisky kategorií využívající klíčová slova totiž stále fungují a při kvalitním zpracování často představují rozdílový bod mezi vámi a konkurenčním e-shopem.
Beletrie – klíčová slova v textu kategorie
Udělejte si radost knížkou z naší nabídky krásné literatury. Máme pro vás připravené romány, povídky, poezii, pohádky a další beletristické žánry a literární formy. Vybírat můžete z české i zahraniční beletrie.
Ať už dáváte přednost roky prověřené klasice nebo rádi poznáváte současné autory, v Levných knihách vždycky objevíte nějakou knížku, která vám padne do noty. Beletrie pro dospělé, beletrie pro ženy i beletrie pro děti a mládež… Zkrátka spousta krásných knih, z nichž určitě vyberete hezký knižní dárek pro kamarádku, manžela nebo děti.
Zařazení produktů a ověření produktových dat
Kategorizace byla připravena. Stránky otextovány.
Další pořádný kus práce představovalo zařazení každého produktu do vhodné kategorie a ověření správnosti prezentovaných dat. Tohle efektivně automatizovat nejde. Aspoň ne bez napojení na nějakou chytrou databázi třeti strany. Někdo zkrátka musí projít produkt po produktu. V případě knih to vyžadovalo hodně slušné znalosti literárních žánrů, vyhledat a ověřit data v oficiálních bibliografiích a porovnat zařazení s ostatními prodejci.
Celkový počet zkontrolovaných a zařazených produktů – 16 676.
Osobní odběr na pobočce
Levné knihy mají celkem rozsáhlou síť kamenných prodejen. Najdete je v každém krajském městě a v Praze mají dokonce 13 prodejních míst. Z logistických a dalších důvodů však přímý osobní odběr na pobočce neposkytovali. Objednávka musela jít přes centrální sklad, odkud bylo zboží na prodejnu zasláno. To samozřejmě neúměrně prodlužovalo dodací lhůty. Podařilo se nám klienta přesvědčit, aby toto velké téma řešil a umožnil expedici objednávky přímo ze zásob dané prodejny.
0 poboček v Praze
Osobní odběr zdarma


Jasně, stručně, přehledně. Scénář objednávky
Specifikum e-shopu Levných knih spočívá v nízkých cenách a v omezeném počtu kusů většiny sortimentu. Jedná se v podstatě o jakýsi výprodej, kde není dobré otálet. Proto by měla být rychlá i samotná objednávka zboží. Žádné zdržování a rozptylování množstvím informací. Vše maximálně jednoduché.
To splňuje odbavení objednávky na jedné stránce. Rychle vybrat způsob dodání, způsob platby, vyplnit kontaktní informace. A hned odeslat. Že to funguje, jsme si potvrdili při uživatelském testování a potvrzuje to i ostrý provoz. Při objednávce lze samozřejmě zadat i doplňující informace typu poznámka, fakturační adresa, ale uživatel si tuto možnost musí sám vybrat.


Za e-shop konverznější
Vše, co se při návrhu, vývoji či propagaci e-shopu děje, by už z povahy prodeje mělo směřovat k jedinému – k většímu počtu objednávek. To byl horizont snažení každého člena týmu, který se na tvorbě e-shopu podílel. A dílo se podařilo.
Kdyby rozpočet dovolil
Věnovali bychom se online marketingu – e-mailingu, PPC kampaním, zbožovým vyhledávačům a dalším.
Vyladili stránky produktů, alespoň těch prémiových. Rozšířili jejich anotace, přidali více fotek a u neknižního zboží zavedli 3D vizualizace produktu.
Rozběhli blog Levných knih představující zajímavé produkty nejen z knižního sortimentu.